• یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 25 August 2024

  • یکشنبه ۴ شهریور ۱۴۰۳ -
  • 25 August 2024
تاکید رئیس اتاق کرمان بر گشایش بازارهای صادراتی؛

پروژه توسعه بازار آفریقا بررسی شد

رئیس اتاق کرمان در نشست بررسی اجرای پروژه توسعه بازار آفریقا با حضورعضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیر گروه مطالعات آفریقا گفت: در شرایط فعلی کشور که تولید انبوه در جا می زند، تنها راه نجات تولید گشایش بازارهای صادراتی گسترده و صادرات کالاهایی با کیفیت و ارزش افزوده بالاست...

سیدمهدی طبیب زاده افزود: برای گشایش بازارهای صادراتی چند برنامه پیشنهاد می شود که می توان به تولید کالای با رقابت و بهره وری بالا و تکمیل کننده زنجیره ارزش افزوده و در مجموع کالای صادرات محور اشاره کرد که در این زمینه توافق نامه ای بین شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صمت صورت گرفته است.
وی ادامه داد: شناسایی ظرفیت های صادراتی، تحلیل بازارها و توسعه زیرساخت های فیزیکی از سایر پیشنهادها برای گسترش صادرات است. طبیب زاده اظهار کرد: تعدد مراکز تصمیم گیری در گمرکات، قوانین و مقررات خلق الساعه، محدودیت های بی رویه، ضعف لجستیک، نبود امکانات گمرکی و حمل و نقل به مسائل و مشکلات حوزه صادرات دامن می زند که باید برای رفع آنها چاره ای اندیشید.
رئیس اتاق کرمان با تاکید بر اینکه ایجاد جایگاه محکم برای صادرات در برنامه هفتم توسعه دنبال می شود، افزود: تا الزامات سرمایه گذاری خارجی فراهم نشود نمی توان انتظار تولید کالاهای صادراتی قابل رقابت با بازارهای جهانی را داشته باشیم که در همین رابطه بزودی همایش ویژه جذب سرمایه گذاری خارجی در ادامه همایش کرمان آیدکس 2024 و با همکاری کمیسیون احداث و امور زیربنایی اتاق ایران برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: نمی شود کشوری مدعی صادرات کالاهای مدرن باشد اما به تحریم ها، عدم سرمایه گذاری خارجی و عدم برقراری روابط بانکی بین کشورها توجه نداشته باشد، که گشایش در این موضوعات مهم از جمله خواسته های بخش خصوصی از دولت جدید است. طبیب زاده، بیان کرد: کالاهای صادراتی استان کرمان از نظر تعداد و تنوع و همچنین مقاصد صادراتی نیز محدود هستند که قصد داریم مسیر توسعه صادرات را باز کنیم و در این راستا آفریقا یکی از مقاصد مهم صادراتی برای استان کرمان خواهد بود.
در ادامه این نشست عضو هیات علمی دانشگاه تهران و مدیر گروه مطالعات آفریقا که به صورت مجازی در این نشست شرکت داشت، با تاکید بر اینکه سال ها از ظرفیت های برقراری ارتباط با آفریقا غفلت کرده ایم، گفت: باید چهره مخدوش و تیره آفریقا که توسط رسانه های غربی اینگونه تبلیغ شده، بازسازی شود. امیر بهرام عرب احمدی، با اشاره به اینکه به اینکه از 203 کشور دنیا، 54 کشور در قاره آفریقا هستند، افزود: کشورهای مختلف قاره آفریقا با انبوهی از سرمایه گذاری های خارجی از کشورهای چین، فرانسه، انگلیس، هند، برزیل، ترکیه و ... روبرو هستند که با برنامه و هدفمند به بازارهای این قاره ورود کرده اند.
به گزارش روابط عمومی اتاق کرمان،وی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری ایران و آقریقا به یک میلیارد و 200 میلیون دلار رسیده و این حجم کم مبادلات نشان می دهد ایران هنوز آفریقا را به عنوان یکی از هدف های جدی صادراتی خود در نظر نگرفته است.عرب احمدی تصریح کرد: استان کرمان می تواند در حوزه هایی مانند معدن، محصولات کشاورزی و صنایعی مانند مس و فرآورده های مسی، سیمان، خودرو و تولید شبکه برق در آفریقا فعالیت داشته باشد.
گفتنی است در این نشست تعدادی از تجار فعال در بازار آفریقا به برخی مسائل مربوط به این کشور از جمله وجود فساد اداری در ترخیص کالا و گمرک، شناخت کم بخش خصوصی از قاره آفریقا، عدم امکان انتقال پول، نبود مسیر ترانزیتی مستقیم برای تجارت با آفریقا و ... پرداختند و پروپوزال پروژه توسعه بازار آفریقا تشریح شد.
لینک کوتاه خبر: https://eghtesadkerman.ir/11945
اخبار مرتبط
نظرات شما